2012. november 21., szerda

"Sikk, ó, ó, ó, charlestont, ma ez a sikk."

Volt egyszer egy ilyen közvélemény-kutatás, utcán kérdeztek meg embereket, főleg fiatalokat, hogy szerintük mi irányítja ma a világot, mi határozza meg. Nagyon sokan válaszolták azt, hogy a pénz, de több olyan is akadt, aki azt mondta, hogy a divat. (Bár szerény véleményem szerint a divatot is a pénz irányítja, ha már itt tartunk.) Próbáltam megkeresni ezt a felvételt, de nem találtam. Pedig jó lett volna megszámolni, hány emberből hányan válaszolták azt, hogy a központban a divat áll. Biztosan megtalálnám, ha pontosan emlékeznék a feltett kérdésre, és nem csak a válaszokra. Azt tudom, hogy valami zenés műsor előtt játszották be, reklámblokk után azt a kisfilmet. Valaki gondolkodás nélkül rávágta, hogy mindent a pénz irányít. Valaki pedig a politikát mondta. Eltérő/kirívó válasz csak elenyésző volt.
Miért is jutott ez épp most az eszembe? Mert kezdem én is azt érezni, hogy mindent a divat befolyásol... Mindenkire hatással van a divat, akár tetszik neki, akár nem. És nem az öltözködésre gondolok, vagy a hajfrizurákra, vagy hogy hova járnak a fiatalok szórakozni, vagy hogy ki a legnépszerűbb sztár. Arra gondolok, hogy hogyan befolyásolja a "köz" a "véleményt". Hogyan alakul ki az az általános gondolkodás, még specifikusabban az a szimpátiarendszer, hogy "ez tetszik, ez meg nem".
Hogy világos legyen, miről is beszélek, egy aktuális példa. Itt van ez a remek műsor, az X-faktor. Miért olyan sikk azt mondani, hogy "én nem szoktam nézni, azt sem tudom, kik vannak benne"? Miért sikk nem tudni a fejleményekről? Tovább megyek: miért sikk letagadni, hogy mégis tudok? Olyan sok esetben tapasztalom ezt... Mint ha az emberek nem mernék fölvállalni, hogy igenis képben vannak, és teljesen tisztában vannak vele, hogy mi történt a múlthét szombaton... De legyen szó akármilyen felkapott műsorról, vagy eseményről, mint például a Való Világ, vagy az a nagy port kevert műsor, mikor Noszály Sándornak kerestek feleséget. Ó, én nem azt "várom el", hogy mindenki naprakész legyen ezekből a showműsorokból, vagy hogy mindenki egész nap ezeket a készítményeket nézze, hiszen tudom, hogy ez nem fog megtörténni mindenkivel. Sőt, én sem néztem mindegyik említett műsort rendszeresen. De akárhogy is: az ember lépten-nyomon találkozik ezekkel, olvas újságot, néz reklámot, lát plakátokat, hall beszélgetéseket a buszon, lát egy címlapot a metrón, rákérdez egy ismerőse, hogy látta-e, és igenis tudomást szerez a dolgokról. Még ha le is tagadja. Az én szememben valahogy olyan hihetetlennek tűnik, hogy valaki csak a Discovery-t, meg egyéb ismeretterjesztő csatornákat néz az otthonában, és soha nem kapcsol az RTL Klubra, vagy a TV2-re. Persze, biztos akad ilyen ember, és biztos akad olyan is, aki egy tanyán lakik a barmaival és még tévéje sincsen, de nem hiszem, hogy ez az általános.
Valahogy ciki bevallani, ha járatos vagyok a témában, azt meg még cikibb, ha nézem is ezeket az adásokat?
Miért alakult ez ki az emberekben? Miért kell így hozzáállni a témához? Mitől fél ez a rengeteg ember, és miért? Talán tilos "képben lenni"? Nem csak hihetetlen, hanem kissé hiteltelen is az, aki azt állítja: ő aztán nem nézi... Szoktam mondani: Kétféle ember létezik Magyarországon: Az egyik, aki nézi a Barátok köztöt, a másik, aki csak letagadja... Ugyanezt gondolom az ilyen műsorokkal is, mint a valóságshow, vagy a tehetségkutató: Még ha nem is nézi megszállottan, rendszeresen, azért időről időre csak odakapcsol az ember. Még én is, aki alapjáraton tök keveset tévézik, van, hogy napokig be sem kapcsolom a készüléket... Mégis azt érzem, hogy valahogy sikk lett, menőség, ha az ember tudatlan...Vagy csak én vagyok túl szkeptikus?
Megmondom: Nekem nincs kedvencem, mert már az első élő adásban kiesett, de azt nem akarom, hogy a zabigyerek nyerje meg.

5 megjegyzés:

  1. Amit leírtál, éppenséggel azt tükrözi, hogy manapság a média az, ami uralja az emberek gondolkodását. Ugyanis az utóbbi években ijesztően feltört mint negyedik hatalmi ág. Összefonódik a politikával is, és teljesen képes befolyásolni az embereket. Egyébként baromira nem értek hozzá, de itt nem a divatról van szó, hanem a médiáról. A divatot is a média diktálja. :D
    Az X-faktorról meg csak annyit, hogy véleményem szerint kell egy szint alatt lenni ahhoz, hogy azt ilyen tehetségkutató versenyek 755. szériáját még valaki élvezni tudja. Én nem követem egyiket sem, azt sem tudom, milyenek mennek (talán most csak az X meg a Voice van), nincs is tévém, és ennek kifejezetten örülök is. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na de a médiát ki irányítja?
      A többihez meg: Azt azért túlzás lenne kijelenteni, hogy én élvezem pl az X-traktort, de azért nagyjából képben vagyok vele. Tévém van ugyan, de elég keveset nézem. Nem kapcsolgatom céltalanul, míg találok valami érdekeset, hanem előre kinézem, hogy mi érdekel. Viszont a tehetségkutatókban én nem is magát az új sztárt "keresem", vagy "kedvelem", hanem a régi ismert és kedvelt dalokat szeretem más előadásban újrahallani. S hogy azután mi lesz a győztessel, engem nem izgat túlzottan. "Kedvenc"em is általában az alapján van, hogy kinek milyen az előadásmódja. De azt képtelenségnek tartom, hogy valakik még erre pénzt is áldoznak, hogy sms-t küldjenek.
      Na de látod? Nincs tévéd, és mégis van valami fogalmad arról, hogy milyen műsorok mennek a tévében. :)

      Törlés
    2. Azért van fogalmam, mert a tesóm nézi, és amikor otthon vagyok, hallom :D Meg a suliban is néha elkapom, hogy erről beszélnek. Szóval nem tehetek róla :'D

      Törlés
    3. Én ugyanígy vagyok a felkapott sorozatokkal meg filmekkel. Azért van róluk fogalmam, mert túl sok embert hallottam róluk beszélgetni, sőt mi több áradozni.
      Na de pl volt olyan film is, amit már a megnézése előtt jóval el tudtam mesélni egészen elejétől a végééig, mert annyira sokszor volt téma. Ez a Brian élete. :)

      Törlés
  2. Hát én nem vagyok rendszeres néző, meg amúgyse, anyámék itthon járatják a tévét, aztán ha lemegyek valamiért a konyhába, akkor hallom. Ha volt is olyan tehetségkutató amit figyelgettem, visszaemlékszem ugyan 1-2 névre de nem tudnám megmondani melyik műsorban volt. Csak azért tudom ezeket, mert a rádió is állandó jelleggel ezt nyomja. A fb-n meg azt látom h mindenki szidja a zámbó gyereket, így meghallgattam egy dalt tőle jútúbon, de mit ne mondjak szörnyű volt. Anyám meg kéretlenül is szolgál infóval mikor elmondja h kiejtették. Szal ja, hiába nem nézem, attól még 1-2 dologgal kapcsolatosan mindig képben vagyok, hála anyámnak, a kollégáknak és a rádiónak.

    VálaszTörlés

Pötyögj valamit körültekintően. :)